La Dra. Isabel Vilaseca guanya la Beca Postdoctoral Irla d’Anàlisi i Pensament Social

La beca, convocada per la Fundació Josep Irla, està dotada amb  35.000 euros. El projecte, que desenvoluparà a la Universitat Rovira i Virgili (URV), es titula "Consultes populars sobre decisions públiques amb efectes multiespacials i transgeneracionals: qüestions sobre legitimitat i la delimitació del demos".

El projecte s'emmarca en el grup de recerca "Territori, ciutadania i Sostenibilitat", dirigit pel Dr. Antoni Pigrau Solé, Catedràtic de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals de la URV. Vilaseca proposta abordar, des d'una perspectiva jurídico-filosòfica, un seguit de qüestions problemàtiques referents a la legitimitat de la ciutadania per participar mitjançant consultes populars dirigides a sotmetre a votació un determinat tipus de decisió pública, arran de casos polèmics com el Barcelona World. El projecte analitzarà decisions en què es posen en joc i en tensió diversos elements normatius legitimadors de democràcies liberals, com ara l'augment del benestar, la cerca d'un determinat equilibri amb l'entorn o la cerca de justícia social. L'autora del projecte es planteja si és legítim sotmetre a votació ciutadana, referendària o consultiva, aquest tipus de decisions; i quin demos hauria d'estar legitimat per decidir o ser consultat. El projecte analitzarà deu casos de propostes o convocatòries de consultes populars articulades en forma de votació.

Isabel Vilaseca s'ha doctorat recentment en Dret Ambiental a la URV, amb una tesi titulada "Democracia ambiental: una alternativa a la crisis civilizatoria del capitalismo tardío". Ha estat investigadora predoctoral al Centre d'Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT) de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. La investigadora ha fet estades internacionals a Equador, Colombia i França.

Elements relacionats