La transició energètica i la justícia soci-ambiental centra el "VII Coloquio Internacional en Derecho Ambiental (TIEC)"

Al voltant de 50 persones de tot el món van participar en aquesta trobada híbrida: presencial i virtual, dirigit especialment a joves investigadors perquè puguin exposar les seves línies de recerca i impulsar projectes comuns.

Van participar persones expertes internacionals que van protagonitzar les ponències centrals. Expertes com Endrius Cocciolo, professor de Dret de l'Energia i Dret Comparat de la Universitat Rovira i Virgili, qui va donar un diagnòstic sobre la crisi energètica i com la política econòmica i ecològica poden exacerbar la situació actual de crisi. Lea Diestelmeier, experta en dret de l'energia de la UE, particularment en el sector de l'electricitat i les solucions descentralitzades per a la transició energètica, va explicar els principals reptes jurídics per a una transició energètica: rol del mercat elèctric; la reconfiguració de la propietat pública i privada; i la distribució de les competències. Finalment, Anahí Urquiza, investigadora especialitzada en vulnerabilitat, pobresa i les transicions energètiques, en la Universitat de Xile (Santiago de Xile) va realitzar una ponència sobre la importància d'ampliar la mirada d'anàlisi i abordar conjuntament les qüestions de canvi climàtic, energia, justícia i pobresa energètica.

Per part seva, els i les joves investigadors que van participar com a panelistes en les tres diferents sessions van discutir, entre altres qüestions, sobre el paper de l'hidrogen verd en la transició energètica; la importància del litigi climàtic per a impulsar la transició i justícia energètica; les comunitats energètiques com a instrument per a democratitzar l'energia; el paper de les inversions en la transició i en la sostenibilitat energètica; i els marcs reguladors necessaris per a la justícia soci ambiental en l'àmbit de l'energia.

Aquesta trobada virtual i presencial va ser organitzat per l'Associació d'Alumnes i Exalumnes de Dret Ambiental de Tarragona (AAEDAT) i el Centre d'Estudis en Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT). El CEDAT té com a objectiu generar i socialitzar el coneixement en el camp de la legislació ambiental i s'ha convertit en un punt de referència d'aquesta disciplina a Espanya i Europa. El AAEDAT és una associació fundada en 2009 per alumnes/as i ex-alumnes/as del Màster en Dret Ambiental en la URV que organitza activitats dins de la comunitat universitària per a promoure els valors ambientals i socials i crear espais per al debat, la reflexió i l'intercanvi amb altres universitats i grups de recerca.

Elements relacionats