Les noves normes europees aborden de manera insuficient la protecció de les persones defensores dels drets humans i el medi ambient

Un projecte de la URV estudia l'efectivitat de les noves normes europees que regulen l'activitat de les empreses sobre el medi ambient i els drets humans i l'eficàcia a l'hora de protegir les persones que pateixen atacs per defensar-los.

L'equip del projecte "Les noves normes de deguda diligència obligatòria com a resposta per fer front a la violència que pateixen les persones defensores dels drets humans i el medi ambient" l'integren onze investigadors de diferents institucions, liderats pel grup de recerca Territori, Ciutadania i Sostenibilitat del Departament de Dret Públic de la Universitat Rovira i Virgili.

Les empreses tenen la responsabilitat de respectar els drets humans i mitigar l'impacte ambiental, però, a la pràctica, poques adopten procediments de diligència deguda, que és el mecanisme per detectar impactes i riscos i així mitigar o per evitar danys previsibles en el desenvolupament de la seva activitat econòmica. A més, "els estats ja tenen l'obligació de protegir els drets humans de totes les persones enfront d'abusos comesos per empreses", afegeix Antoni Pigrau, catedràtic de dret internacional públic de la URV.

No obstant això, l'any 2022 es van registrar prop de 230 assassinats de persones defensores dels drets humans i el medi ambient, segons dades de Global Witness. "Més sovint del que sembla -afirma Pigrau-, les empreses estan implicades en els abusos que es cometen en contra de les persones defensores dels drets humans i el medi ambient quan s'oposen als impactes negatius de les activitats empresarials".

Llegir la notícia a diaridigital.cat

Antoni Pigrau presentant el Congrés Internacional “Cap a la diligència deguda obligatòria en drets humans: propostes regulatòries i lliçons apreses” al campus Catalunya de la URV.

Organitzadors i ponents del Congrés “Cap a la diligència deguda obligatòria en drets humans: propostes regulatòries i lliçons apreses” organitzat al Campus Catalunya de la URV

Taller d’investigació en empreses i drets humans a la URV organitzat pel CEDAT.